Van Excel naar automatisering
Voorheen verliep het debiteurenbeheer bij Fysio Networkx grotendeels handmatig. Met Excel-overzichten werden betalingen gecontroleerd en vergeleken met de bank. Dat bleek in de praktijk niet alleen tijdrovend, maar ook foutgevoelig.
Dirkje: “De meeste patiënten hadden geen makkelijke manier om digitaal te betalen. Binnen de EPD’s (elektronische patiëntendossiers) waren de betaalmogelijkheden beperkt. Via het EPD wordt het vaak alleen mogelijk gemaakt om handmatige overschrijvingen te doen of het sturen een simpele betaallink. Dat werkte in de praktijk niet optimaal: veel mensen zijn tegenwoordig voorzichtig met zulke type links en zouden er niet snel op klikken.”
Start met Payt
In 2021 stapte Fysio Networkx over naar Payt. De belangrijkste reden reden hiervoor was om meer automatisering binnen de werkzaamheden te brengen.
“Voor ons is het een uitkomst dat er meer geautomatiseerd kan worden. Daarnaast zijn de extra functionaliteiten zoals professionele factuur mails/layout, het directe contact met patiënten, het factuurdossier, directe pauzering na betaling, mogelijkheid tot betaalafspraken en het eigen beheer rondom incasso hele grote voordelen.”
Efficiëntere communicatie
Dankzij Payt verloopt de communicatie met patiënten nu veel efficiënter. Alles komt op één plek binnen en een praktijkhouder hoeft hier niet meer tussen te zitten.
Ook de reacties van patiënten zijn positief: er is nooit weerstand geweest tegen het gebruik van Payt.
Teameffect en resultaten
Niet alleen patiënten en praktijkhouders profiteren, ook het team van Fysio Networkx is enthousiast. Dirkje: “Ons team is er heel blij mee, liever werken zij niet meer met praktijken die geen gebruik maken van Payt.”
De overstap naar Payt heeft geleid tot betere dienstverlening voor zowel praktijkhouders als patiënten. “We merken dat facturen veel beter betaald worden wanneer we met een praktijk met Payt gaan werken. Het betalen wordt zo makkelijk gemaakt dat patiënten dit sneller (en beter) doen.”