In de mondzorg wordt veel gebruik gemaakt van factoring. Hierbij besteden praktijken hun debiteurenbeheer en daarbij de patiëntrelatie uit aan een derde partij. Op de vraag waarom er is gekozen voor deze toch vrij onpersoonlijke en kostbare oplossing krijg je een aantal antwoorden:
…ik wil geen contracten met verzekeraars.
…het rechtstreeks declareren bij verzekeraars (via Vecozo) is arbeidsintensief.
…verzekeraars betalen laat uit en ik heb de omzet sneller nodig.
Payt biedt een vriendelijk en voordelig alternatief voor factoring waarmee je als zorgverlener zelf eigenaar blijft van je facturen en daarmee de relatie met patiënten en verzekeraars. Inmiddels honderdduizenden declaraties verder, kunnen we dan ook een scherp beeld geven van het feitelijke betaalgedrag van verzekeraars. Als ook van patiënten. Zo weten we inmiddels dat patiënten gemiddeld binnen 12 dagen betalen en dat zo’n 80% gebruik maakt van online betaalmogelijkheden als iDeal door middel van betaallinks en QR-codes. In dit blog zoomen we verder in op het gedrag van verzekeraars.
De verzekeraar als debiteur
Als je zelf je declaraties indient, als praktijk in de mondzorg, dan is de verzekeraar dus (deels) jouw klant. Je hebt hiervoor geen zorgcontract nodig met de individuele zorgverzekeraar. Je kunt declareren met een geldige AGB code en op basis van de verzekeringsovereenkomst die de patiënt heeft met de betreffende zorgverzekeraar. Wel dient jouw praktijk (en de bijbehorende bankrekening) bekend te zijn bij de verzekeraar. Dit geef je eenmalig door via standaardformulieren bij de verzekeraars. Je kunt Payt machtigen om namens jou declaraties in te dienen bij zorgverzekeraars. Voor je eigen cashflow zijn dan drie zaken van belang.
- Welk deel van de door jou uitgevoerde behandelingen is verzekerde zorg?
- Hoe snel reageert een verzekeraar op een ingediende declaratie?
- Hoe snel betaalt de verzekeraar uit na goedkeuring?