Stap vóór 31 augustus over en profiteer direct van onze gratis overstapservice.

Stap vóór 31 augustus over en profiteer direct van onze gratis overstapservice.

Image
Kies je land

Tariefdaling? 5 tips om je rendement als praktijkhouder overeind te houden!

Person
Image

Het gonst al weken, de NZa maakt dezer dagen de aanpassing van de maximumtarieven voor 2026 in de mondzorg bekend. De verwachte neerwaartse correctie heeft grote impact op de winstgevendheid van de praktijk en daarmee het inkomen en de vermogenspositie van de praktijkhouder. Wat kan je als ondernemer doen om ervoor te zorgen dat jij het relatief goed doet? Lees het hier.

Inhoudsopgave:

  1. Tariefdaling in de mondzorg: hoe behoud je als praktijkhouder je rendement?
  2. 5 concrete tips voor beter rendement
  3. Ondersteuning voor praktijkhouders met de debiteurenbeheersoftware van Payt

Tariefdaling in de mondzorg: hoe behoud je als praktijkhouder je rendement?

Het voelt misschien wat oneerlijk voor jou als praktijkhouder. Door een groter marktaandeel van private equity, schaalvergroting en toegenomen productiviteit per medewerker worden de maximumtarieven in de mondzorg gekort om het toegenomen inkomen van de praktijkhouder te normaliseren. Alsof je gestraft wordt voor het feit dat je meer stoelen hebt dan voorheen en efficiënter bent gaan werken. De deelsectoren binnen de mondzorg dienen rekening te houden met een geringe tot (zoals voor de orthodontie) een stevige correctie, hetgeen een grote impact zal hebben op het rendement voor jou als praktijkhouder. Druk op het rendement en de groei hebben een direct effect op het inkomen, maar ook een indirect effect op de bedrijfswaarde en daarmee de vermogenspositie van de praktijkhouder.

Maar wat kun je nou doen als zorgondernemer? Als er een straf is op efficiëntie, is er dan een bonus voor inefficiëntie? Nee, dat gelukkig niet zeg! Sterker nog, er is wel degelijk een bonus voor efficiency, namelijk door efficiënter te zijn dan gemiddeld. Work smarter, not harder, and smarter than the average bear!

 

Hoe helpen wij als Payt bij bovengemiddelde efficiency?

We begrijpen heel goed dat de processen rond declaraties en facturatie maar een klein onderdeel zijn van jouw gehele bedrijfsvoering. Toch kunnen we je ook gericht helpen met effectief omgaan met je kosten, je cashflow en je klanttevredenheid.

5 concrete tips voor beter rendement

1. Verlaag de totale proceskosten van je declaratieverwerking

Heb je wel eens uitgerekend wat je jaarlijks kwijt bent aan declaraties? Zowel intern als extern? Wie is er bij betrokken? En hoe ‘lean’ is dat proces? Kan dat niet veel eenvoudiger? En wat betaal ik bijvoorbeeld echt per jaar voor factoring?

Vraag eens een klantrapportage op bij je factoraar en ontdek wat je kwijt bent als declaraties, post en oninbare vorderingen. Ervaring leert dat je je rot schrikt van de totale proceskosten. En dat je vaak minimaal 50% kunt besparen door te stoppen met uitbesteden. Onnodig kostbaar en inefficiënt. Vaak is er meer dan 1% van je jaaromzet te besparen, wat al snel gelijk staat aan 20% rendement!

2. Verleg een deel van de proceskosten naar de patiënt en ZZP’er

Zijn alle kosten rondom declaratieverwerking vanzelfsprekend jouw bedrijfskosten? Je bent misschien geneigd om ja te zeggen. Maar zou je misschien de patiënt die een factuur per post eist ook zelf de portokosten kunnen laten betalen? Je maakt die kosten immers specifiek voor die patiënt en biedt een gratis alternatief. Of die ZZP’er voor wie jij feitelijk zijn declaratie int. Zou die ZZP’ers, als collega-ondernemer – die bedrijfskosten ook niet beter zelf kunnen dragen? Beide maatregelen verlagen de kosten van jouw praktijkvoering.

3. Niet afkopen maar verlagen van je debiteurenrisico

In plaats van maandelijks een structureel veel te hoge premie betalen voor de afkoop van debiteurenrisico kun je dit risico veel beter zelf dragen en het risico structureel verlagen. Het besparingspotentieel is er voor elke praktijk want elke praktijk verliest geld in de afkoop van het risico. Dat is zo logisch als wat, dus daarmee stoppen is snel verdiend. Vervolgens ga je nadenken over hoe je de risico’s op wanbetaling echt verlaagt.

Een helder opvolgingsbeleid, vriendelijk en sociaal waar het kan, streng waar het moet. Denk bijvoorbeeld ook eens aan voorschotbedragen bij duurdere behandelingen. Dan weet je meteen hoe het zit.

4. CZ en ONVZ als jouw gratis serviceverlener

Wist je dat CZ en ONVZ gratis jouw debiteurenbeheer voor aanvullende verzekerden willen doen? Ze betalen jou als praktijk de gehele declaratie uit en gaan zelf de eigen bijdrage innen bij de patiënt/verzekerde. Dat scheelt heel veel geld! Geen restnota’s, geen opvolging. Factoringmaatschappijen hebben deze mogelijkheid geblokkeerd, maar als je zelf of via Payt de declaraties indient dan doen CZ en ONVZ dit gratis voor jou, En met een marktaandeel van 23% scheelt dat behoorlijk in de inningskosten.

5. Verlaag de kosten voor je werkkapitaal

Praktijken die met factoring werken worden standaard na 6 of 8 weken na declaratie uitbetaald. Eerder uitbetalen kan, maar wel tegen forse kosten. Zeker voor groeiende praktijken kom je daar vervolgens niet makkelijk meer vanaf omdat je de dip in de cashflow eenvoudigweg niet kunt opvangen. De bank rekent daarnaast ook een fors percentage op een negatief rekening-courant saldo.

Als je stopt met factoring en zelf gaat declareren met de software van Payt ontdek je hoe snel verzekeraars en patiënten eigenlijk betalen. En dat is vaak razendsnel. Ruim 40% van de patiënten betaalt binnen 24 uur. En een verzekeraar als Achmea betaalt binnen 15 dagen aan praktijken die zelf declareren. Gemiddeld staat het geld met 17 dagen op je rekening, oftewel bijna een maand eerder dan bij factoring. Bevrijd een maandomzet aan werkkapitaal uit openstaande facturen door zelf te gaan declareren. Dat geld gebruik je om verder mee te ondernemen en je team te betalen.

Vijf tips om concreet mee aan de slag te gaan die je helpen om financieel gezond te blijven, ondanks de tariefdalingen per 2026.

Ondersteuning voor praktijkhouders met de debiteurenbeheersoftware van Payt

Wil je meer weten over hoe Payt praktijkhouders ondersteunt met slimme software voor declareren en debiteurenbeheer? Plan een online adviesgesprek of neem deel aan een van onze webinars voor de mondzorg.

Just be smarter than the average bear!

Image

Door Jeroen Krosse

Jeroen Krosse is een business developer in hart en nieren. Ziet altijd meer kansen dan problemen en werkt graag samen met partners aan slim geïntegreerde oplossingen.

Deel dit artikel

Remove Cookie