Drie redenen voor je praktijk om te starten met clearing in 2023

Person
Jeroen Krosse 13 december 2022
Image

Declareer je vandaag de dag de hele nota bij de patiënt? Dat snappen wij als Payt best. Het is een helder model, waarbij je niet treedt in de relatie die je patiënt met zijn of haar zelfgekozen zorgverzekeraar heeft. Toch geven we je drie redenen waarom je deze ontwerpkeuze nog eens zou kunnen heroverwegen.

  1. Je debiteurenrisico in 2023

    Als mondzorgpraktijk mag je je zich gelukkig prijzen: de betaalmoraal van patiënten is gemiddeld genomen uitzonderlijk goed in je sector. Patiënten betalen trouw en snel, gemiddeld binnen twee weken na ontvangst van de nota. Toch lees je ook ongetwijfeld ook de berichten over hoge inflatie en afnemende koopkracht. Mogelijk dat we een periode tegemoet gaan van zwakke economische omstandigheden. Het risico op wanbetaling voor jouw praktijk is met clearing aanzienlijk te verlagen door te kiezen voor clearing bij zorgverzekeraars. Gemiddeld genomen zien we dat 70% van de praktijkomzet verzekerde zorg betreft. Dat betekent dat je je debiteurenrisico aanzienlijk kunt verlagen door die omzet bij de zorgverzekeraar te claimen. Sterker nog, een verzekeraar als CZ int ook nog eens de eigen bijdrage bij haar aanvullend verzekerden voor je. Een veilig idee als het economisch wat guur wordt buiten.

  2. Betaalbaarheid van noodzakelijke mondzorg

    De eerste signalen van uitstel en afstel van behandelingen bereiken ons al. Controle-oproepen die worden genegeerd en behandelingen die worden uitgesteld of vervangen door soms tijdelijke en goedkopere oplossingen. Deels wordt daarbij een hypotheek genomen op de toekomst, in de vorm van achterstallig onderhoud. We weten uit de mondzorg en aanpalende (para)medische sectoren dat het enkel in rekening brengen van de eigen bijdrage en het bieden van de mogelijkheid van achteraf op rekening betalen bijdraagt aan de besluitvaardigheid van de patiënt. De patiënt hoeft niet het hele bedrag voor te schieten en/of direct te voldoen aan de balie. Het schept financiële ruimte en tijd om de behandeling te ondergaan en te betalen. Zo voorkomen we grotere problemen in de toekomst.

  3. Eenvoud en efficiëntie in de declaratieketen

    We zien in de praktijk soms diverse werkvormen naast elkaar en door elkaar lopen. Patiënten die direct aan de balie betalen. Patiënten die de rekening geprint mee naar huis krijgen en thuis betalen. Patiënten die de rekening krijgen thuisgestuurd en vervolgens met pin of cash komen voldoen. Behandelingen die eerst gecleard worden en de restnota gefactureerd. Patiënten die wensen dat ze de rekening zelf indienen bij de verzekeraar. Jeugdnota’s die worden gecleared, maar de volwassen nota’s niet. Het heeft tot gevolg dat soms het overzicht kwijt is, bij alle betrokken. Van de balie tot de accountant. En zeker als we ook de zorgverzekeraar in ogenschouw nemen. Ons advies? Werk zoveel mogelijk eenvormig en automatiseer dat proces zo goed mogelijk. Bied gemak en inzicht aan zowel de patiënt, de zorgverzekeraar en de mensen in of rond je eigen praktijk. Consistent werken zorgt voor rust en uiteindelijk de laagste kosten in de gehele keten en daarmee draagt het bij aan duurzaam betaalbare (mond)zorg.

Image

Misschien een goed voornemen voor 2023?

We helpen je graag met de concrete stappen om clearing en facturatie een vliegende start te geven in het nieuwe jaar. Van patiëntcommunicatie tot aan je financiële administratie.

Plan hier een adviesgesprek in.

Image

Door Jeroen Krosse

Jeroen Krosse is een business developer in hart en nieren. Ziet altijd meer kansen dan problemen en werkt graag samen met partners aan slim geïntegreerde oplossingen.

Deel dit artikel
Image
Debiteurenbeheer software: het gemak van automatisering
Image
Debiteurenbeheer uitbesteden? Ontdek de voordelen
Remove Cookie