Bijvoorbeeld:
- Kun je met je team de snelheid van betalen verbeteren?
- Wie weet het aantal herinneringen naar debiteuren te verminderen zonder dat het ten koste gaat van de betaalsnelheid?
- Hoeveel herinneringen worden er op tijd na het versturen van de factuur gestuurd? Kun je de 100% aantikken?
Bonus-denkfout: Facturen zijn al jaren hetzelfde, die zijn nooit bewust aangepast
In de eerste (groei)jaren van een organisatie of de eerste periode van een nieuwe financiële medewerker of manager wordt de template van een factuur nog wel aangepast. Daarna raakt het echter vaak in een slop… Door regelmatig kritisch naar je factuur-template te kijken, help je je klanten om sneller te betalen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden en nieuwe betaalmogelijkheden. Welke mogelijkheid heeft de voorkeur van je klanten? Geef deze aan als voorkeursoptie.
- Het taalgebruik in je facturen. Communiceer kristalhelder over de betaling, zodat debiteuren niet hoeven te gissen waar het over gaat.
- Ervoor zorgen dat essentiële onderdelen – naam, adres, je rekening- en btw-nummer, bedrag en betaaltermijn – kloppen en duidelijk zijn.