Vroegsignalering is een samenwerking tussen vaste lasten bedrijven, zoals energie- en waterbedrijven en gemeenten. Bij een betalingsachterstand van een particuliere klant wordt via Payt eenvoudig met één druk op de knop een signaal verstuurd naar de gemeente. Die vervolgens proactief schuldhulpverlening kan aanbieden om problematische schulden te voorkomen. Met Payt wordt dit proces geautomatiseerd. Jij hoeft geen handmatige acties uit te voeren, maar voldoet wel volledig aan de wettelijke verplichting.
De voordelen van vroegsignalering via Payt
- Directe API-koppeling met BKR en Inforing
Dankzij onze rechtstreekse koppelingen meld je debiteuren automatisch bij de gemeente. Een voorcontrole op postcode is daardoor niet nodig. Ook de informatie vanuit de gemeente komt direct terug in Payt. Wanneer een debiteur hulp accepteert, wordt het dossier automatisch gepauzeerd. - Slimme automatisering
Je bepaalt zelf onder welke voorwaarden een melding wordt klaargezet, zoals het openstaande bedrag, het aantal herinneringen en het aantal contactmomenten. - Altijd grip en duidelijk overzicht
De vroegsignalering module is geïntegreerd in Payt. Je ziet in één oogopslag welke debiteuren zijn gemeld, bij welke gemeente ze zijn aangesloten en wat de status van de melding is. Zo houd je altijd overzicht, ook bij grote aantallen. - Eenvoudig te deactiveren waar nodig
Zijn er debiteuren die niet gemeld mogen of willen worden? Zij kunnen zich eenvoudig afmelden via het factuurportaal, maar je kunt ze ook zelf makkelijk afmelden via hun instellingen. - Ondersteuning voor zowel vroeg- als crisismeldingen
Je stelt voor beide soorten meldingen aparte voorwaarden in. Daarnaast kun je ze koppelen aan bestaande stappen in je workflow, zoals de laatste herinnering of de einde-levering melding. Hiermee sluiten vroeg- en crisismeldingen naadloos aan op jouw huidige processen.
Wat gebeurt er na een signaal?
- Debiteur accepteert hulp
Als de debiteur ondersteuning van de gemeente accepteert, worden herinneringen in Payt automatisch gepauzeerd. Stopt de hulp later? Dan hervat het traject automatisch. - Debiteur accepteert geen hulp
In dat geval loopt het reguliere herinnerings- en incassotraject in Payt gewoon door. Je blijft dus altijd compliant en efficiënt.