Kies je land
Image
1000+ reviews
Image

Wat is SmartCollect?

Voor grote organisaties is het efficiënt beheren van openstaande facturen cruciaal, niet alleen voor een gezonde cashflow, maar ook voor het behouden van klantrelaties, reputatie en risicobeheersing. 

In de praktijk kiezen veel organisaties ervoor om openstaande facturen uit te besteden aan één of meerdere incassopartners. Bij no cure, no pay lijkt het alsof er pas betaald wordt als er resultaat behaald is, maar als 60-70% van de facturen zonder incassobureau al betaald kan worden, dan betaal je alsnog een forse succesfee voor relatief eenvoudige opvolging. 

Met SmartCollect haal je juist deze fase terug naar je eigen organisatie zonder dat je er meer werk van hebt. Zo voorkom je onnodige kosten en houd je de relatie met je klant in stand.

Waarom SmartCollect?

SmartCollect combineert sociaal incasseren met resultaat. Gemiddeld wordt 65% van de openstaande facturen alsnog voldaan via de slimme opvolging van SmartCollect. Hierbij integreert het moeiteloos met je bestaande systemen én incassopartner, zonder lange implementatietrajecten of ingrijpende wijzigingen. Hieronder lees je waarom steeds meer organisaties kiezen voor deze slimme en sociale vorm van opvolging.

  1. Sociaal incasseren, zonder juridische druk

    SmartCollect voegt een slimme tussenfase toe vóór je het incassotraject start. Dankzij geautomatiseerde workflows en klantvriendelijke communicatie in de herinneringen wordt gemiddeld 65% van de openstaande facturen alsnog betaald, volledig in eigen beheer en compliant. Dit verlaagt frictie en voorkomt reputatieschade.

  2. Beheer het proces én behoud de klantrelatie

    Alle communicatie verloopt volledig in jouw naam en stijl. Klanten blijven in contact met jouw organisatie en ervaren een professionele, sociale opvolging. Zo behoud je controle én de relatie, zelfs bij betaalachterstanden.

  3. 100% regie, zonder complexiteit

    SmartCollect integreert moeiteloos met je bestaande systemen en incassopartners, zonder lange implementatietrajecten.

  4. Meer opbrengst uit openstaande facturen

    Met SmartCollect wordt gemiddeld 65% van de openstaande facturen alsnog betaald. Hierdoor hoef je minder uit handen te geven. Minimale inzet, maximaal resultaat. Bovendien houd je volledige vrijheid over hoe je omgaat met incassokosten. Je kunt ze zelf houden, waardoor je extra opbrengsten genereert, of bewust kwijtschelden om de klantrelatie te behouden of versterken, Jij bepaalt wat past bij je beleid en klantbenadering.

Image

Voor wie is SmartCollect bedoeld?

SmartCollect is ontwikkeld voor organisaties met hoge factuurvolumes en een sterke focus op klantgerichtheid. Denk aan nutsbedrijven, onderwijsinstellingen, groothandels, (semi)publieke organisaties en organisaties met meer dan één miljoen facturen per jaar.

Het is bij uitstek geschikt voor organisaties die:

  • Regie willen houden over het betaalproces

  • Reputatieschade willen voorkomen

  • Op een sociale manier willen incasseren

  • Mogelijke betaalproblemen vroegtijdig willen signaleren en aanpakken

Waarom SmartCollect een no-brainer is

Met SmartCollect los je duizenden incassozaken op zonder juridische stappen of extra kosten. Je houdt grip op het proces, voorkomt reputatieschade en verhoogt je opbrengsten. De cijfers hieronder laten zien hoeveel impact dat kan maken.

De businesscase in het kort:

  • Jaarlijks 100.000 incassodossiers met elk gemiddeld €40 aan wettelijke incassokosten

  • Dankzij SmartCollect wordt 60% van deze dossiers alsnog betaald binnen 30 dagen

  • Zonder juridische escalatie en zonder externe kosten

  • Bij een revenue-sharing model van 50/50 van de geïncasseerde wettelijke incassokosten
  • Totale opbrengst voor je organisatie: €1.200.000 per jaar

  • Zonder wijzigingen in je bestaande processen

Image

Ready to Collect. Smart?

Plan een consult van 30 minuten en zie wat 60% extra resultaat voor jouw organisatie betekent.

Veelgestelde vragen over SmartCollect

De ervaring leert dat Payt niet meer tijd in beslag neemt dan wanneer je nota’s via een factoraar gaan. We laten je dit graag zien. Plan hier een online demo in met onze adviseur.

De incassokosten zijn wettelijk bepaald volgens de Wet Incassokosten (WIK) en bedragen de volgende percentages:

  • 15% over de eerste €2.500
  • 10% over de volgende €2.500
  • 5% over de volgende €5.000
  • 1% over de volgende €190.000
  • 0,5% over een bedrag boven €200.000

Er geldt een minimumbedrag van €40 voor incassokosten, ongeacht de hoogte van de openstaande factuur. De schuldeiser mag dit bedrag altijd vragen. Bij Payt komen alle wettelijke incassokosten die je doorberekent volledig ten goede aan jouw organisatie en worden hierbij op jóuw rekening gestort.

Ja, wij hebben daar een uitstekende oplossing voor. Dankzij de koppeling met het boekhoudpakket hebben we inzicht in welke facturen via automatische incasso worden geïnd. Indien nodig zorgen we voor opvolging bij gestorneerde betalingen.

Blijft een factuur toch onbetaald, dan kun je een incassobureau inschakelen. Dit bureau zal namens jou proberen het verschuldigde bedrag te innen.

Lightbox Image
Remove Cookie