Hij maakte de facturen op, printte ze uit, vouwde ze dubbel en stopte ze vervolgens netjes in een enveloppe: de meneer van het debiteurenbeheer van het Alfa College in Groningen had tot voor kort een bijzondere baan in de digitale wereld waar we in leven. Want hoe goed de man zijn werk ook deed; ruim 13.000 facturen handmatig verwerken is niet alleen behoorlijk inefficiënt, maar ook foutgevoelig en tijdrovend. Toen het Alfa-college in aanraking kwam met Payt, konden ze dan ook niet anders dan enthousiast zijn, vertelt Jeroen van der Ster, directeur Bedrijfsvoering van het Alfa-college.
Schakels uit het debiteurenproces
“Payt neemt de hele keten uit handen, van factuur tot aanmaning. Sinds we gebruikmaken van de software hebben we niet alleen een betrouwbaar en gestructureerd debiteurenproces, maar zijn er ook een aantal schakels uit het proces weggevallen.
Het ROC voor middelbaar beroepsonderwijs maakte namelijk nog altijd gebruik van een incassobureau. Dit bureau verzorgde de zogeheten WIK-brief (ook wel kosteloze aanmaning genoemd). Na het versturen van de WIK-brief, werd de zaak overgeheveld naar de deurwaarder.
“Die samenwerking hebben we, dankzij Payt, kunnen opzeggen. Dat heeft voor een behoorlijke kostenbesparing binnen de organisatie gezorgd”, legt Jeroen uit. “Het effect van Payt gaat dubbelop. Aan de ene kant besparen we tijd en geld op het proces en aan de andere kant zorgt Payt voor beter betaalgedrag van onze klanten.”